Dag 7 - Reisverslag uit Yên Cát, Vietnam van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Dag 7 - Reisverslag uit Yên Cát, Vietnam van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Dag 7

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

18 Oktober 2018 | Vietnam, Yên Cát

Dag 7 Vietnamreis 18 oktober 2018
Vanmorgen om 7 u ging de telefoon. Mijn wekker. Opnieuw een sombere dag. Prima fietsweer, maar somber. Droog, dat dan weer wel. Kist du alvast broodjes goan zuiken, zee Siep. Tja, Siep heeft wat meer tijd in de ochtend nodig en vindt het (terecht) hoogst irritant als ik pontificaal ga zitten wachten. Onze organisatie van tassen uit- en inpakken kent grote verschillen. Maar sowieso onze ochtendrituelen. We zijn er inmiddels al lang aan gewend en dus ga ik op zoek naar broodjes. Even later staan we gezellig samen bij de bakker een broodje te eten. Daarna nog wat inkopen voor onderweg en op dat moment voel ik de hotelsleutel nog in mijn zak. Terug. Naast het hotel wordt een nieuw gebouw neergezet. Van de 20 bouwvakkers, die daar op een bijna middeleeuwse manier mee bezig waren, was zeker de helft vrouw. En zeker geen zg manvrouwen. Vrolijke, leuk uitziende vrouwen, die het zand en de specie aanvoerden in grote bakken op hun hoofd en ook vrolijk aan het metselen waren. Of ik ook even met zo’n bak op mijn hoofd wilde lopen, gebaarden ze toen ik blijkbaar wat te lang naar ze keek. Ik geneerde me zelfs om een foto te maken. De specietonnen gingen naar boven doordat een blijkbaar afgekeurde bouwvakker aan een hendeltje moest trekken, waarna de bak met een vaartje 3 hoog ging en aangepakt werd. Hetzelfde in omgekeerde richting. De manier waarop al die vrouwen en mannen op grote hoogte aan het werk waren, zou de arbeidsinspectie in Nederland rooie oortjes bezorgen. Of zijn wij doorgeslagen?
Op weg naar Yen Cat over de beroemde Ho Chi Min route. Een eenvoudige 2 baansweg waar weliswaar wat meer auto’s en vooral vrachtauto’s rijden, maar voor de rest speelt het leven zich ook daar weer aan beide kanten van de weg af. Alle verkeer mag daar rijden, dus buffels met karretjes erachter ook en dus gaat het allemaal net zo traag als op de andere wegen. Inmiddels hebben wij ontdekt dat de oorzaak van nauwelijks of geen ongelukken, ligt in de enorm lage snelheid van iedereen. De vrachtwagens zijn sowieso veel te oud en te krakkemikkig om snel te rijden, scooters rijden gewoon rustig, zeker als er wat vervoerd wordt. En alles wordt erop vervoerd. Prachtig. Op de snelweg ook regelmatig honden, maar wij hebben nog geen dood beest aan de kant van de weg zien liggen. Een ander fenomeen vandaag waren de vele trouwpartijen. De feesten daarom heen spelen zich in grote versierde partytenten, die gewoon half op de weg staan bij een cafe, en zo ook op de Ho Chi Route. Het is een beetje een bijzonder vreemd communistisch land. De mensenrechten schijnen met voeten te worden getreden, maar de individuele mens mag naar hartelust kapitalistisch handelen. En dat doet dan ook vrijwel iedereen. En verder wordt de grote wereld ruim binnengehaald. Op iedere plek in Vietnam is wifi en de Vietnamezen, zeker de jongere, kijkt dan ook de hele dag op zijn telefoon.
Om half 2 zat de 70 km over zeer slechte wegdekken er al weer op. Even douchen in het hotel en hop het stadje Yen Cat in. Wat een levendig gebeuren. Zie vooral foto's, want een te lange blog nodigt niet uit om te lezen. Vertel mij niks. Een bijzondere ontmoeting hadden we nog met een schoolklas waar de deur openstond en waarvan iedereen inclusief juf naar buiten stormde om ons te zien en te bevragen. Slechts 1 meisje bleek Engels te spreken en werd dan ook volop bewonderd door haar klas en door ons. Verder maak ik steeds meer gebruik van de google translate app, waarop ook Vietnamees zit. En dat werkt.
Morgen naar Hoa Hieu. Een erg gemakkelijke etappe over 55 km. Lekker veel tijd om rond te struinen.


  • 18 Oktober 2018 - 11:50

    Jan Drenth:

    Die uitdossing van jullie begint me steeds meer pijn aan m'n ogen te doen... Jullie lijken wel wandelende schreeuwerige neonreclames. Geen wonder dat hele schoolklassen naar buiten stormen om die twee vreemde gonkjes uit dat rare Westen aan te gapen.
    En ik mee op zo'n fietstocht? Om met Siep te spreken: Ik haar nog laiver dat er mie 'n beer opvrat...

  • 19 Oktober 2018 - 09:30

    Marina:

    Gewoon doorfietsen jongens en blijven schrijven ook al is het veel wie het te lang vindt stopt gewoon ik lees ieder woord.
    en de foto's geven inderdaad een goed beeld hoe jullie het allemaal beleven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Yên Cát

Eddy

Man, getrouwd met Toos, opa van 6 kleinkinderen met als passie fietsen sinds mijn pensionering. Inmiddels al talloze fietsreisjes naar Frankrijk, Spanje en Italië, Vietnam, Laos, Cambodja, Nw Zeeland en de VS gemaakt. Ook samen met Toos fiets ik graag, waarmee ik één lange tocht heb gemaakt naar Rome. Gelukkig krijg ik alle gelegenheid deze hobby alleen of met vrienden te beoefenen. Na 40 jaar onderwijs, dat een prachtige periode was, zit ik nu in een fase waarin ik nog slechts leuke dingen doe.

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 674
Totaal aantal bezoekers 129166

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2023 - 26 Augustus 2023

Fietskampeervakantie met de tweeling Pim en Kas

04 Mei 2023 - 01 Juli 2023

Ronde van Spanje

13 Mei 2022 - 22 Mei 2022

2 Rondje Nederland

30 Augustus 2020 - 25 September 2020

Rondje in Europa

12 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam - Laos - Cambodja

22 September 2017 - 20 September 2017

Grand Canyon USA

09 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Nieuw-Zeeland

11 April 2016 - 23 April 2016

Rondje Londen

10 September 2015 - 21 November 2015

Van Californië naar Florida (VS)

Landen bezocht: