Dag 33 Siem Reap Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Dag 33 Siem Reap Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Dag 33 Siem Reap Cambodja

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

13 November 2018 | Cambodja, Khett Siem Reab

Dag 33 Siem Reap Cambodja
Onze allerlaatste dag in Cambodja. Na het ontbijt om 8 uur (!!) eerst de fietsen in de dozen. Daar waren we om half 11 naar volle tevredenheid mee klaar. Kilo’s plakband hebben er voor gezorgd dat de dozen weer op dozen lijken. Omdat dit werk moest gebeuren bij inmiddels 30 graden, konden we daarna gaan douchen. Daarna een laatste wandeling over de markt, waar je in het klein de mentaliteit van de ZO Aziaat terugziet. De weggetjes tussen de kraampjes zijn zo smal en het is zo druk, dat je bij ons voortdurend middelvingers zou zien. Hier loopt en vooral rijdt( op brommers met aanhangers) iedereen zo relaxt rond, dat het ons verbaast. Nooit is er een ruzie, nooit zijn er botsingen, nooit verwijtende blikken, waar soms alle aanleiding toe is, nooit. Er wordt doodgewoon op elkaar gewacht, soms heel lang. Als mij iets is opgevallen hier, dan is het wel deze mentaliteit. Je ziet het voortdurend in het chaotische verkeer, geen ongelukken, nauwelijks snelheid, rechts heeft voorrang, ook al kom je vanaf de stoep. Nooit geschreeuw, nooit gescheld, fantastisch. Misschien overdrijf ik en misschien zie ik dingen niet, maar dit vond ik hier een verademing. Natuurlijk heeft de temperatuur veel invloed op het gedrag van mensen. Hoe warmer, hoe rustiger, maar toch. Ik hoop oprecht voor deze mensen, dat met het stijgen van de welvaart hier, ze hun relaxte gedrag behouden. En hun vriendelijkheid en dankbaarheid. Het was een feest om deze hoek van de wereld op de fiets te doorkruisen. Zoals het ook weer een feest was om dit met Siep te mogen doen. Natuurlijk verlangen we terug naar onze thuissituatie en het zal wel weer even duren, voor we een nieuwe tocht gaan ondernemen. Maar dat dit onze laatste tocht is geweest……..waag ik te betwijfelen. Thailand misschien nog eens, of toch terug naar de USA? We zien het wel………….

  • 13 November 2018 - 06:22

    Klaas B:

    Eddy en Siep:
    Gaaf dat jullie zo'n mooie reis hebben gemaakt; veel dank voor de prachtverslagen, zodat wij hier in Nederland iets meer weten van het alledaagse leven in Vietnam, Laos, Cambodja. Enthousiaste en positieve mensen: dat blijft hangen bij mij.
    Goeie terugreis gewenst.

  • 13 November 2018 - 07:05

    Harma:

    Het was weer een feest jullie verhalen te lezen. Zo zie je maar wat welvaart met mensen doet. Egoisme viert dan hoogtij. Ik wens jullie een hele goede terugreis.

  • 13 November 2018 - 08:04

    Piet En Anneke Veenstra:

    Siep en Eddy,
    Ook wij zullen de dagelijkse verslagen missen. Geweldig om via jullie te lezen en te zien hoe het dagelijkse leven in die landen gaat. In het begin hadden wij wat twijfels over de voorbereidingen van jullie beide fietsen. Het leek er even op, dat jullie meer aandacht hadden besteed aan jullie outfit, dan aan het technische van de fietsen, maar dat is daarna toch wel weer goed gekomen. Met dank aan de locale fietsenmakers! Zo te horen kijken jullie terug op een mooie reis samen.
    Veel dank en een goede terugreis.

  • 13 November 2018 - 08:17

    John&Mieke Waanders:

    Mannen, het was weer genieten van de sfeervolle verslaggeving!
    Goeie thuisreis.
    John

  • 13 November 2018 - 08:54

    Jan Drenth:

    Aan jullie hoofden op de laatste foto's te zien, is het inderdaad tijd om naar huis te gaan...
    't Is mooi geweest, 't is drommels mooi geweest...
    Dank voor bijna 5 weken leesplezier!

  • 13 November 2018 - 10:48

    Bart De Vries:

    siep en eddy

    diep respect voor jullie fiets prestatie .

    ik heb genoten van jullie reisverhalen en ik wens jullie een goede terugreis


    Groeten

    Bart de Vries

  • 13 November 2018 - 16:40

    Stefanie:

    Geweldig om jullie belevenissen te lezen! Ik heb ervan genoten. Goede terugreis en tot gauw in NL!!!

  • 13 November 2018 - 17:11

    Harm Jan En Annemarie Zuidema:

    Mannen, bedankt voor jullie prachtige verhalen, we zullen het missen. Maar er komt vast en zeker een vervolg.
    Wel thuis en tot ziens in Bedum of Onderdendam. Moi

  • 13 November 2018 - 19:30

    Frans Hage:

    Bedankt voor jullie mooie fiets avonturen verhalen ik heb er van genoten .Goede terugreis .

  • 13 November 2018 - 19:30

    Frans Hage:

    Bedankt voor jullie mooie fiets avonturen verhalen ik heb er van genoten .Goede terugreis .

  • 13 November 2018 - 19:30

    Frans Hage:

    Bedankt voor jullie mooie fiets avonturen verhalen ik heb er van genoten .Goede terugreis .

  • 14 November 2018 - 16:49

    Rosa:

    Eddy, ook wij hebben aldoor met veel plezier je verslagen gelezen, je kan goed schrijven! Goede terug reis en we zien je (jullie!) snel!

  • 14 November 2018 - 18:22

    Marike Slopsema:

    Wat een belevenissen...

    Bijna onmogelijk om anderen in woord en beeld deelgenoot te maken van jullie ervaringen. Toch is het jou goed gelukt.

    De eeuwige noedels en soep, het stof, de tempels, de onvoorstelbare vriendelijkheid, de pepers (Jan's maag protesteert tot op de dag van vandaag; alleen al als hij iets roods of groens op zijn bord ziet...), de hitte, de meest mooie zonsondergangen die je je maar voor kunt stellen, het heerlijke bier, de kleurige markten, de levende have, de brommers & scooters, de hulpvaardigheid, de drukte, de nieuwsgierigheid, je zintuigen die voortdurend geprikkeld worden, de levenskracht, zowel van de Aziaten, als van die 'fietsende oudjes uut Beem'.....

    Dank voor het mee mogen (her-)beleven!

    Gun je de tijd om alle indrukken te laten zakken - en wie weet of en wat er dan weer opborrelt...

  • 25 November 2018 - 08:27

    Dominique:

    Hallo,
    met veel interesse jullie fietsavonturen gelezen! Mijn man en ik willen volgend jaar ook gaan fietsen in Zuid Laos en Cambodja.
    Kun je ons leuke guesthouses en/of andere praktische tips doorgeven?

    Alvast bedankt!
    Dominique

  • 30 Augustus 2019 - 08:52

    Joke:

    Hallo Eddy
    Ben op zoek gegaan naar reisverslagen en kwam jou verslav tegen. Mijn vraag is waar hebben jullie in Siem Reap de fietsdozen gehaald.
    Graag hoor ik van je
    Joke van Gestel

  • 11 Oktober 2019 - 13:16

    Marja Noorman En Henk Van Doren:

    Hallo Eddy,
    Herinner je je nog hoe wij in Nieuw-Zeeland samen hebben gefietst en wijn hebben geproefd? Jij bent inmiddels alweer twee keer op de fiets op reis geweest, zag ik. Wij hebben ook op de fiets gezeten in Italië en Frankrijk, maar zijn bovendien binnen Nederland verhuisd, naar Groningen! We hebben al heel wat fietstochtjes in de provincie gemaakt, geweldig. Vind je het leuk om eens bij te praten, in Onderdendam of bij ons in Stad?
    Groeten van Henk en Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Eddy

Man, getrouwd met Toos, opa van 6 kleinkinderen met als passie fietsen sinds mijn pensionering. Inmiddels al talloze fietsreisjes naar Frankrijk, Spanje en Italië, Vietnam, Laos, Cambodja, Nw Zeeland en de VS gemaakt. Ook samen met Toos fiets ik graag, waarmee ik één lange tocht heb gemaakt naar Rome. Gelukkig krijg ik alle gelegenheid deze hobby alleen of met vrienden te beoefenen. Na 40 jaar onderwijs, dat een prachtige periode was, zit ik nu in een fase waarin ik nog slechts leuke dingen doe.

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 3821
Totaal aantal bezoekers 129091

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2023 - 26 Augustus 2023

Fietskampeervakantie met de tweeling Pim en Kas

04 Mei 2023 - 01 Juli 2023

Ronde van Spanje

13 Mei 2022 - 22 Mei 2022

2 Rondje Nederland

30 Augustus 2020 - 25 September 2020

Rondje in Europa

12 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam - Laos - Cambodja

22 September 2017 - 20 September 2017

Grand Canyon USA

09 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Nieuw-Zeeland

11 April 2016 - 23 April 2016

Rondje Londen

10 September 2015 - 21 November 2015

Van Californië naar Florida (VS)

Landen bezocht: