Vrijdag 17 februari - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Vrijdag 17 februari - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Vrijdag 17 februari

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

17 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vrijdag 17 februari.
Zo dat was gezellig in Cheviot. Een beetje boerencamping buiten het dorp, tkkeltje schimmig met wat vaste, luidruchtige gasten, maar ook weer diverse eenvoudige cabins en een groot grasveld voor campers, caravans en tenten. Kosten tent 15 dollar. Kosten Wi Fi slechts 1 dollar met daarbij een ongelimiteerd gebruik. Nou die had ik nog niet gehad. Weliswaar moest je wat in de buurt van de keuken blijven, maar in de avond was dat ook de plek om gezellig en vooral warm te vertoeven. Om kwart over 5 had ik wel zoveel trek na die 70 km fietsen, dat ik op deze super Nederlandse tijd maar ben gaan koken. De hele keuken voor mij alleen. Om kwart over 6 had ik alles weer gehad, toen andere gasten kwamen binnendruppelen. Het werd deze avond erg gezellig met Douwe en zijn partner, waarvan ik de naam niet meer weet. Heel erg eigenlijk, want ze leest vandaag vast mijn blog. Weer zo’n stel dat niet tot zijn pensioen wacht om de wereld te ontdekken, maar gewoon op jonge leeftijd. Beide waren werkzaam in de financiële sector. Hij heeft gewoon 8 maanden onbetaald verlof kunnen opnemen en keert straks graag terug bij zijn baas en zij was net toe aan het nemen van ontslag voor een volgende job. Australië, Nieuw Zeeland, straks Vietnam en de rest van Zuidoost Azië. Ik blijf dat zo leuk vinden, dat mensen dat doen. Ook de aanwezige dieren hier hadden ze allemaal op de foto. Van walvissen tot pinquins. Je moet dan wel allerlei betaalde uitstapjes ondernemen, maar via internet hadden ze daar ook de goedkoopste oplossingen voor gevonden. En gewoon rondrijden in een grote stationwagon, waar de matrassen achterin lagen. Zo moeilijk is het allemaal niet. Gisteravond afscheid genomen en dat was maar goed ook, want er zat nog maar weinig leven in hun auto, toen ik om 8 uur wegfietste. Ik ging een sombere dag in. Totaal bewolkt, erg grijs, zodat het niet lang zou duren voor de motregen startte. En als je ergens nat van wordt. De weg was erg heuvelachtig. Bovendien moest er regelmatig een zijweg genomen worden om later weer op de hoofdweg verder te kunnen. Vaak waren het viaducten die ze aan het herstellen waren. Hoe dichter bij Kaikoura hoe frequenter de onderbrekingen. Er was al veel opgeruimd, hoewel de spoorlijn nog zeker voor dertig kilometer ontwricht is. Tunnels die ingestort waren, grote rotsblokken en andere troep op de rails, die op veel plaatsen nauwelijks zichtbaar is. Maar ze zijn er druk mee. Achter Kaikoura moet het nog veel erger zijn, want daar lag ook het epicentrum van de klap in november. Nog dagelijks, vertelde de serveerster van het cafe vlak voor Kaikoura, vinden er nog naschokjes plaats. De vorige week nog eentje van 4,8. Daar liggen de NZers al nauwelijks meer van wakker. Helaas kon ik geen foto’s maken van alle ellende, maar ik beloof dat op de terugweg te doen. Zowel mijn telefoon als mijn powerpacks waren schoon leeg. Om 2 u kwam ik eindelijk bovengenoemd cafe tegen. Geen enkele andere mogelijkheid over 68 km, want dit cafe stond al bijna in Kakoura. Een lieve serveerster zag mij binnenkomen en bood me gelijk een handdoek aan om me droog te maken. Wat een service. Ik was nat tot op het bot. In Kaikoura rechtstreeks naar het Top Ten Holyday park en meteen voor 2 nachten de meest eenvoudige cabin gehuurd. Er staat alleen een onopgemaakt bed. Kosten 72 dollar per nacht. Ja NZ weet van prijzen. Daar klagen werkelijk alle vreemdelingen over. Zo lang mogelijk onder de douch gestaan om weer warm te worden en daarna alles wat vies en smerig was in de wasmachine en droger. Op naar de supermarkt. Staat er achter de kassa een jongen van een jaar of 16, die blijkbaar aan mijn engels hoorde (??!!) dat ik Nederlander was. Ik ook, zei hij met een zwaar accent. Zijn ouders waren 25 jaar geleden hierheen verhuisd en hij was hier geboren. Ze spraken thuis uitsluitend engels. Alleen zijn ouders spraken nog wel eens nederlands met elkaar. Hij was al twee keer in Nederland geweest bij zijn grootouders. Vooral kroketten vind ik erg lekker, sprak hij. Ook morgen schijnt het de hele dag te regenen. Zondag ga ik weer terug…….

  • 17 Februari 2017 - 16:40

    Jan Drenth:

    Dat riante appartement..! Onze huizen van bewaring zijn er paleizen bij… En daar ga jij vrolijk en bij je volle verstand voor twee nachten voor tekenen, á raison van 72 dollar per nacht! Nou ja, busje komt zo, zullen we maar zeggen…
    Ik zag gisteren trouwens, dat rond Christchurch de noodtoestand was afgekondigd. Niet vanwege die gekke Hollander, die daar rond schijnt te waren, maar vanwege de bosbranden. Kijk je wel een beetje uit, dat je straks niet zwartgeblakerd thuis komt?

  • 17 Februari 2017 - 20:12

    René :

    Eddy,
    Op naar de pelsrobben dan maar? Een leuke wandeling langs de kliffen is aan te bevelen. En een lekkere crayfish proberen denk ik

  • 18 Februari 2017 - 09:43

    Douwe En Kim:

    Goed om te lezen dat je je tent in ieder geval droog hebt kunnen inpakken. Jammer dat het daarna weer is gaan regenen. Hier in Christchurch was het niet veel beter!

    Groetjes,

    Douwe en Kim!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eddy

Man, getrouwd met Toos, opa van 6 kleinkinderen met als passie fietsen sinds mijn pensionering. Inmiddels al talloze fietsreisjes naar Frankrijk, Spanje en Italië, Vietnam, Laos, Cambodja, Nw Zeeland en de VS gemaakt. Ook samen met Toos fiets ik graag, waarmee ik één lange tocht heb gemaakt naar Rome. Gelukkig krijg ik alle gelegenheid deze hobby alleen of met vrienden te beoefenen. Na 40 jaar onderwijs, dat een prachtige periode was, zit ik nu in een fase waarin ik nog slechts leuke dingen doe.

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 580
Totaal aantal bezoekers 129169

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2023 - 26 Augustus 2023

Fietskampeervakantie met de tweeling Pim en Kas

04 Mei 2023 - 01 Juli 2023

Ronde van Spanje

13 Mei 2022 - 22 Mei 2022

2 Rondje Nederland

30 Augustus 2020 - 25 September 2020

Rondje in Europa

12 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam - Laos - Cambodja

22 September 2017 - 20 September 2017

Grand Canyon USA

09 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Nieuw-Zeeland

11 April 2016 - 23 April 2016

Rondje Londen

10 September 2015 - 21 November 2015

Van Californië naar Florida (VS)

Landen bezocht: