Maandag 20 februari - Reisverslag uit Amberley, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Maandag 20 februari - Reisverslag uit Amberley, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Maandag 20 februari

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

20 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Amberley

Maandag 20 februari
Vanmorgen om 7 u wakker in een kletsnatte tent. Mist, grijs en geen streepje blauw in de lucht. De mist echter maakte mij vrolijk. Meestal komt daar wel een zonnetje achteraan. Ik had geen haast, dus zei ik: tent, neem de tijd om te drogen. Dat is wel een tikkeltje bizar als je lang alleen bent. Je begint ook tegen voorwerpen te praten. Echter om 9 u was het nog mistig, dus kleddernat ingepakt en wegwezen. Nog even zwaaien naar de Schot, waar ik gisteravond langdurig mee gesproken had. Leeft inmiddels 25 jaar in Nieuw-Zeeland en is 10 jaar geleden van de weliswaar prachtige westkust toch maar vanwege het weer verhuisd naar de oostkant. Hij probeert met zijn vrouw en kinderen volledig selfsupporting te leven van het land rondom zijn huis met daarbij wat beesten. Het lukt niet helemaal, zei hij. Mijn vrouw en ik werken allebei 1 dag in het onderwijs. Voor de rest redden we het. Ooit in de begin 80er jaren hadden we zelf dergelijke ideeën om dit te proberen. Niet overtuigd genoeg blijkbaar. Tijdens het fietsen brak om 10 u de zon door, waardoor het een prachtige tocht werd. De eerste 50 kilometer bijna zonder verkeer, de laatste 10 werd ik weer bijna van de weg geblazen. Toen kwam ook het doorgaande verkeer er weer bij. Heen en terug fietsen via dezelfde weg heeft wat voordelen. Koffie dronk ik in hetzelfde cafe als donderdag en werd binnengehaald als een bekende. Ook de camping in Amberley was vertrouwd. Ik heb je plek vrijgehouden, zei de baas. Er zitten ook wel nadelen aan. Iedere camping kent namelijk zijn vaste bewoners. Er is wat met die mensen. Drinken te veel of zijn uit hun huis gezet. Helpen de campingbaas met schoonmaken, maar gaan zich vaak gedragen als gastheer/vrouw. Zo ook in Amberley. Wendy heet ze en is 50 jaar en lijkt 75. Om 4 uur kreeg ik van haar het 1e biertje aangeboden. Ik kon haar engels absoluut niet verstaan. Ze sprak zonder gebit. Ze maakte de indruk dat ik toch wel heel vaak op het juiste moment knikte en nee schudde. Gelukkig kwam na een half uur haar man de camping oprijden. Ze wist niet hoe snel ze haar caravan moest opzoeken. Pfffffff. Morgen ben ik weer in Christchurch waar vanuit Amberley (50 km) gezien nog steeds dikke rookwolken van de bosbrand boven hangen. No worry, zei de campingbaas, het is onder controle. Op woensdag heb ik dan de hele dag de tijd mijn fiets terug te brengen en de man duidelijk te maken, dat deze fietsen voor hun doel, tourbiken, volkomen ongeschikt zijn. Bovendien heb ik kosten gemaakt bij fietsenmakers , die hij maar moet betalen. Wordt nog een harde dobber, want ik begreep dat hij nergens voor is verzekerd. Ben benieuwd of hij daarna nog zo aardig is……..

  • 20 Februari 2017 - 09:46

    Hennie Stuivenberg:

    Hoi Eddy,
    De laatste dagen breken aan voor jou in NZ.
    We zullen je verhalen missen elke ochtend.
    Wens je nog een paar mooie dagen toe voor je in het vliegtuig stapt.
    Wat zal het volgende avontuur zijn?
    Wees voorzichtig tot het laatste toe want we willen je natuurlijk wel heel en gezond terug zien in Bedum.
    Goede reis gewenst.
    Groet hennie

  • 20 Februari 2017 - 13:45

    Jan Drenth:

    We willen allemaal geen 'toerist' zijn, niet bij de 'massa' horen. We willen 'authentieke' ervaringen, we willen 'reiziger' zijn. Het tragische is, dat al die jacht naar authenticiteit altijd weer leidt tot het ontstaan van een nieuwe toeristenindustrie, een nieuwe 'massa'. Al jouw ervaringen en ontmoetingen tijdens deze reis zijn daar een prachtige illustratie van. Overigens daarom niet minder boeiend…
    Benieuwd of je ook maar één cent terugkrijgt van die fietsenverhuurder… Pooltje..?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eddy

Man, getrouwd met Toos, opa van 6 kleinkinderen met als passie fietsen sinds mijn pensionering. Inmiddels al talloze fietsreisjes naar Frankrijk, Spanje en Italië, Vietnam, Laos, Cambodja, Nw Zeeland en de VS gemaakt. Ook samen met Toos fiets ik graag, waarmee ik één lange tocht heb gemaakt naar Rome. Gelukkig krijg ik alle gelegenheid deze hobby alleen of met vrienden te beoefenen. Na 40 jaar onderwijs, dat een prachtige periode was, zit ik nu in een fase waarin ik nog slechts leuke dingen doe.

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 662
Totaal aantal bezoekers 129203

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2023 - 26 Augustus 2023

Fietskampeervakantie met de tweeling Pim en Kas

04 Mei 2023 - 01 Juli 2023

Ronde van Spanje

13 Mei 2022 - 22 Mei 2022

2 Rondje Nederland

30 Augustus 2020 - 25 September 2020

Rondje in Europa

12 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam - Laos - Cambodja

22 September 2017 - 20 September 2017

Grand Canyon USA

09 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Nieuw-Zeeland

11 April 2016 - 23 April 2016

Rondje Londen

10 September 2015 - 21 November 2015

Van Californië naar Florida (VS)

Landen bezocht: