Dag 25 Toledo - Aranjuez 67 km - Reisverslag uit Aranjuez, Spanje van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Dag 25 Toledo - Aranjuez 67 km - Reisverslag uit Aranjuez, Spanje van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Dag 25 Toledo - Aranjuez 67 km

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

14 Juni 2024 | Spanje, Aranjuez

Dag 25 Toledo - Aranjuez 67 km

67 km? Via Google Maps bleek het 56 km. Maar meneer Benjamins is een meester in het zoeken ( rustiger) omwegen. Om 8 uur van bed. Het bleek Henk zijn uitslaapdag weer eens en ook ik blijf dan stilletjes liggen. Later dan 7 uur word ik nooit wakker. Geen ontbijt deze keer, dus half 9 op de fiets. Binnen een kilometer hadden we al vele hoogtemeters. Hoe steil ook, Henk doet alles fietsend. Ik ook, maar ja op de brommer. Vele malen omhoog, nee toch fout, weer steil naar beneden, kortom we waren een half uur verder toen we eindelijk een gravelpad langs de Taag hadden gevonden, waarlangs we de stad uitfietsten. Telkens schuin omhoogkijkend naar die prachtige stad. Via de gravelweg uiteindelijk in het eerste dorpje voor een ontbijt. Daarna de weg op voor 30 saaie kilometers. Henk vond het blijkbaar zo saai dat hij het bord NIET INRIJDEN WERKZAAMHEDEN gewoon negeerde en doorreed. Hij had de ervaring dat je er altijd wel langs kon. Geen fiets, geen brommer, geen auto op deze weg en ik er hoofdschuddend achteraan. Na 3 km werd een brug net van nieuw asfalt voorzien. Mannen in gele pakken schudden heftig van nee. Omkeren dus. In Spanje is het niet gebruikelijk om via borden duidelijk te maken waar je dan langs moet. Zoek het maar uit. Het gevolg was een flinke omweg, bij 35 graden met uiteindelijk 6 km over de snelweg waar toeterende vrachtwagens ons de stuipen op het lijf joegen. Na 65 km dan toch in Aranjuez, de stad, die vergeleken wordt met Versailles en terecht. Bovendien een stad met een grote camping, die wij snel vonden. Eventjes er over heen gefietst voor een mooie plek en opgeruimd stapten we de receptie binnen. U heeft gereserveerd?Nee, maar het gaat om twee piepkleine tentjes, die overal kunnen staan. Alles is volgeboekt heren. Half Madrid komt met dit mooie weer deze kant op. We kunnen hooguit een hostal voor u bellen, maar er is weinig kans. Tja en dan zakt de moed je toch wat in de schoenen. Doorfietsen, bah, we willen juist hier blijven. Na diverse telefoontjes vond ze een hotel voor ons, de schat. Ook nog redelijk dicht bij de camping. We zagen het al weer aankomen. Met Google Maps door de stad op zoek naar het hotel. Maar we zijn inmiddels gesetteld in een hotel, waar de vergane glorie van afdruipt, maar met een oudere receptioniste, die haar uiterste best doet ons in het Engels te spreken. Hulde.

De stad is werkelijk prachtig. Het zomerpaleis van de Koninklijke familie staat hier en dat is niet een lullig tenthuisje. Groot, groter, groots met enorme parken, kortom net Versailles.

Na het eten even doorgelopen naar het station. Volkomen onwetend alvast een kaartje gekocht voor zondag om naar Madrid te gaan. Wat daar bij kwam kijken, niet normaal. Tot het paspoortnr aan toe. Terug in het hotel wist mevrouw te vertellen, dat je een kaartje gewoon kon kopen bij de sigarenboer en niks hoeft te reserveren. Wij zitten in de supersnelle TGV blijkbaar. Domme Hollanders.

We zijn van plan een paar dagen hier te blijven voor wat bezoekjes aan Madrid om dan dinsdag verder te fietsen en vrijdag weer bij de auto te arriveren……..

• 14 Juni 2024 - 21:13

Joop:

Als de Madrilenen in het weekend Madrid ontvluchten vraag ik mij af of zondag nu een ideale dag is om deze stad te bezoeken. Het is er dan misschien wel lekker rustig, maar wat is er open/te bezichtigen? Je hebt in ieder geval een snelle heenreis, of hebben jullie zelfs een retour gekocht?

Kamperen bij temperaturen boven de 30 graden is ook geen pretje, Zelfs een vergane glorie hotel biedt dan meer comfort! Eigenlijk heb je dus mazzel dat de camping volgeboekt is. Ik denk dat een mogelijke volgende fietsreis ook zonder tent plaatsvindt. Bevalt ons prima. Toch veel plezier in Madrid.

• 14 Juni 2024 - 21:19

Eddy Buisman:

Mocht er nog een Spanjereis volgen, dan zonder tent. Het aantal campings is schrikbarend laag. Op zondag blijkt veel open. In ieder geval het stadion [e-1f600][e-1f600].

De camping had veel schaduw. We baalden wel. We blijven hier 3 nachten. Wellicht maandag nog een keer Madrid. 20 min trein.

• 15 Juni 2024 - 12:45

Jan Drenth:

Jullie beginnen steeds meer te lijken op de gewone, normale huis tuin en keuken toeristen. Geen tent, maar gewoon hotels. 's Morgens een beetje uitslapen (hoewel...). Wat langer op een plaats blijven. Gewoon met de trein. Kerken, kastelen, paleizen en musea bezoeken. Oké jongens. Volgende stop: het bejaardenhuis..?

• 15 Juni 2024 - 13:17

Eddy Buisman:

En……. vandaag de was gedaan in een wasserette. Vanavond volgt daarover uitgebreid verslag. [e-1f601][e-1f601][e-1f601][e-1f601]

• 17 Juni 2024 - 11:41

Marike :

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Het lijkt wel reizen [e-1f604]. Super-!