Vrijdag 3 februari - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Vrijdag 3 februari - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Vrijdag 3 februari

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

03 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Nelson

Vrijdag 3 februari.
De dag verliep zoals ik eigenlijk wel had ingeschat. Ik werd om 9 uur gebeld door Graig, mijn fietsverhuurder. Eddy het komt allemaal goed. Jouw fiets arriveert tussen 10 en 12 uur. Heb geduld. Je moet de fiets natuurlijk wel in elkaar zetten want hij zit in een doos. Beide wielen er af enz. Okee Graig, dank voor de moeite, maar is het dezelfde fiets, want dan is hij ongeschikt. De derailleur heeft een veel te gering bereik vooral naar beneden, dus als ik moet klimmen. Het is dezelfde fiets Eddy. Om 12.15 kwam de doos met daarin de fiets aan. Inderdaad dezelfde fiets. Snel in elkaar en toen naar mijn uiterst vriendelijke kwaliteits-fietsenmaker om de hoek. Zou je de fiets even willen controleren op onvolkomendheden en zaken, die echt moeten, gewoon maken. Hij begon direct al te wijzen op de derailleur, die scheef stond en bij het schakelen zo maar weer in mijn spaken kon geraken. Leef je uit, zei ik en zorg ervoor dat ik veilig op pad kan. De afspraak was dat ik om 14.00 terug zou komen. In de tussentijd heb ik mijn oude fiets uit elkaar gehaald en in de doos gestopt. Tegen half 2 zou een kennis van Graig de oude fiets komen halen. Mijn bagage kon ik gelukkig in de hostel achterlaten. Na de lunch terug naar mijn fietsenmaker. Je kunt erop fietsen, zei hij, maar ik zou niemand op zo’n fiets bepakt en bezakt NZ rond laten toeren. We hebben de derailleur rechtgezet, nieuw padje, balhoofd even flink aangedraaid, lucht in de banden en we concluderen dat de ketting en tandwielen al heel wat kilometers gedraaid hebben. Succes! Daarna nog lang gekletst over reizen op de fiets. Hij was vorig jaar in Frankrijk wezen fietsen en was superenthousiast. De volgende keer huur je bij mij een fiets. Inmiddels was het 14.45 en dus had het geen enkele zin meer op weg naar Havelock te gaan. Ik besloot de camping van Nelson te gaan vinden. Mijn bagage uit de hostel gehaald en om half 4 reed ik de camping van…….Nelson op. Geinstalleerd, boodschappen gedaan en het is nu half 6, dat ik deze blog schrijf. Morgen op weg naar Havelock, dat ik zeker niet zal halen. Na 55 km schijnt er aan de oever van een rivier een camping annex cafe te zijn. Die combinatie blijf ik altijd een voortreffelijke vinden. Ach een dagje later op het Noordereiland. Ik word steeds meer een gezapige reiziger…………

• 03 Februari 2017 - 08:04

Siep Brink:

Nou, nou, wat een pech allemaal met die fiets. Daar verbleekt de pech bij die wij hadden tijdens ons rondje Nederland van een paar jaar geleden. Spijt als haren op je hoofd dat je je eigen fiets niet hebt meegenomen, neem ik aan. Nu op naar het Noordereiland. Wie weet wat je daar allemaal te wachten staat. Veel fietsplezier in ieder geval en blijf genieten van de prachtige omgeving. Siep.

• 03 Februari 2017 - 09:42

Rolf:

Hoi Eddy,

Soms zit het mee en soms zit het tegen. De ene keer word je door een vriend voorbij gefietst op de flanken van Alpe 'd Huez, herpak jij je weer, fietst hem vervolgens weer voorbij en komt 3 seconden eerder dan hem over de finish en de andere keer word je aan de Helperzoom door hem ingehaald tijdens een halve marathon en moet je hem voor laten gaan. Later kan je er alleen maar om glimlachen.
    Ik heb al een stoeltje gereserveerd in het dorpshuis. "Ëddy in Nieuw-Zeeland" !!!
    Rolf.

• 03 Februari 2017 - 11:06

Harmke Spier:

Respect voor je hoor. Ik wens je nog goede reis zonder verdere mankementen. Menig een zal dit je niet na doen. Succes.

• 03 Februari 2017 - 13:27

Jan Drenth:

Nou, mooi is dat… Zit jij de hele rest van de tocht als een bibberende bejaarde op die wrakke fiets, die je natuurlijk van geen kant meer vertrouwt. Craig wordt bedankt… En angst is altijd een slechte raadgever, dat weet je…
    Al dat gesodemieter met die k*tfiets. Maar ja, aan de andere kant, zoals Winnie de Poeh al zei: De weg ÍS de herberg...

• 05 Februari 2017 - 03:45

Kirsten:

als je een boek gaat uitbrengen wil ik alvast een exemplaar reserveren :)
    nog heel veel mooie momenten en fietsplezier gewenst (en stiekem genieten wij mee door het lezen van je leuke blogs).