Dinsdag 31 januari - Reisverslag uit Marahau, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Dinsdag 31 januari - Reisverslag uit Marahau, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Dinsdag 31 januari

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

31 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Marahau

Dinsdag 31 januari
Een tikje sombere dag. Niet zozeer qua weer als wel mentaal. Het valt me zwaar afscheid te gaan nemen van een prachtig deel van NZ met ook nog eens een prettig mild klimaat. Mijn laatste dag rek ik wat op. Kruip om half 9 uit mijn slaapzak, drink uitgebreid koffie, terwijl ik de mail en facebook doorneem, en begin dan eens in alle rust aan mijn fiets. Een schoonmaakbeurt is op zijn plaats, zie ik. De tik krijg ik er niet uit. Ooit knapte mijn ketting op de Afsluitdijk, nadat ik eenzelfde soort tik herkende. Toen kon ik nog de ANWB bellen en naar Harlingen vervoerd worden. Over een dergelijke situatie hier in NZ weiger ik op deze warme dag na te denken. Om 11 uur stap ik op mijn schone fietsje naar het dorp en in het eerste het beste cafe bestel ik een large cappuccino. Een tafeltje verder zit een man met een flinke pint bier voor zijn neus en zoekt duidelijk contact. Heb ik daar zin? Nou die vraag was niet relevant, want hij nam zijn biertje op en kwam bij mij aan tafel. Om een lang verhaal kort te houden: om 13.00 zat ik aan mijn 3e pint bier en had ik met de geboren Nieuwzeelander, nu wonend in Stockholm, alle problemen in de wereld besproken en niet opgelost. Hij was journalist in Zweden en was op familiebezoek en omdat kortgeleden zijn vader was overleden. Ik zal niet alle journalisten over een kam scheren, maar het gebruik van alcohol en sigaretten hoort wel een beetje bij dat beroep. In NZ is roken een dure gewoonte, want een pakje sigaretten kost 23 dollar(16 euro). Hij bleek goed op de hoogte toen hij mij vroeg met hoeveel zetels “jullie” Geert Wilders straks in de Kamer zal verschijnen. We kwamen samen tot de conclusie toen ik om 13.15 ons 4e pintje bestelde, dat je maar het beste gewoon op deze plek kon leven. Proost. Daarna afscheid genomen. Door het bier reed ik met mijn fiets plotseling rechts van de weg en bleek ik een spookrijder. Nou hebben ze toch al niet zoveel op met fietsers hier, laat staan zij, die ook nog eens rechts gaan rijden. Fucking toerist, hoorde ik uit een zijraam. Ik zwaaide vriendelijk en begreep dat ik aan de verkeerde kant zat. De lunch hielp mij er weer bovenop. Om 16.00 was ik terug op de camping en herschikte ik mijn tassen, zodat ik morgenvroeg vlot kan vertrekken. Het doel is Nelson, zodat ik op vrijdag in Picton zal arriveren. Zaterdag kan ik dan met de ferry naar het Noordelijk deel van NZ. Hoe lang ik daar blijf, wordt sterk afhankelijk van de vraag of ik wel op de fiets terug naar Christchurch kan ivm de enorme schade, die de aardbeving in het noordoosten van het Zuidelijk eiland teweeg heeft gebracht. Alleen het herstel van de wegen schijnt al 2 biljoen dollar te gaan kosten. Daarvoor kunnen alle Groningers toch moeiteloos een aardbevingsbestendig huis krijgen. Ieder volk verdient blijkbaar zijn eigen overheid………

  • 31 Januari 2017 - 08:38

    John&Mieke Waanders:

    Jaja, die foto na 3 pinten matineus bier krijgen wij zeker niet te zien...haha
    Kop d'r wel bie holden hè. Links blijven. ook op het Noordelijk eiland!
    John

  • 31 Januari 2017 - 12:36

    Rolf:

    Hoi Eddy,

    Die gehuurde racefiets heb jij opgehaald zonder tik. Het enige wat jij er zelf aan veranderd hebt, is het zadel!!! Ik zou de tik daar dan ook zoeken. Haal de zadelpen er af, maak hem goed schoon, smeer hem opnieuw en zet hem goed vast!!!!

    Succes!!!

  • 31 Januari 2017 - 15:02

    Jan Drenth:

    Nou, die ketting gaat eraan, dat is duidelijk… We hebben er hier thuis al een pooltje op gemaakt, en die ga ik winnen…
    En de gevolgen zullen enorm zijn: je kunt nergens dat kreng repareren, raakt in een putdiepe depressie, smijt die fiets in zee, vindt een mooi verlaten huisje in het bos, trekt daar in, besluit in NZ te blijven, kortom: dat wordt lachen!
    Geeft niks, wij komen Toos en Ole wel brengen...

  • 01 Februari 2017 - 07:19

    Bert B:

    Kijk aan. Een mooie dag. Niet gepland, lekker spontaan. Geniet van het leven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eddy

Man, getrouwd met Toos, opa van 6 kleinkinderen met als passie fietsen sinds mijn pensionering. Inmiddels al talloze fietsreisjes naar Frankrijk, Spanje en Italië, Vietnam, Laos, Cambodja, Nw Zeeland en de VS gemaakt. Ook samen met Toos fiets ik graag, waarmee ik één lange tocht heb gemaakt naar Rome. Gelukkig krijg ik alle gelegenheid deze hobby alleen of met vrienden te beoefenen. Na 40 jaar onderwijs, dat een prachtige periode was, zit ik nu in een fase waarin ik nog slechts leuke dingen doe.

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 616
Totaal aantal bezoekers 128963

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2023 - 26 Augustus 2023

Fietskampeervakantie met de tweeling Pim en Kas

04 Mei 2023 - 01 Juli 2023

Ronde van Spanje

13 Mei 2022 - 22 Mei 2022

2 Rondje Nederland

30 Augustus 2020 - 25 September 2020

Rondje in Europa

12 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam - Laos - Cambodja

22 September 2017 - 20 September 2017

Grand Canyon USA

09 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Nieuw-Zeeland

11 April 2016 - 23 April 2016

Rondje Londen

10 September 2015 - 21 November 2015

Van Californië naar Florida (VS)

Landen bezocht: