Dag 13 Rustdag in Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Dag 13 Rustdag in Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Dag 13 Rustdag in Cordoba

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

02 Juni 2024 | Spanje, Córdoba

Dag 13. 2 juni. Een rustdag in Cordoba

En het werd een rustdag voor mij. Op de 1 of andere manier had ik nergens zininin. Tijdens het ontbijt om 9.15 in het centrum was het al weer 24 graden. Daarna wandelen tussen de vele vele toeristen naar de beroemde moskee/kathedraal. Daar liepen ook weer zoveel mensen rond, gidsen met parasolletjes en een hele vracht er achteraan, dat ik het Spaans benauwd kreeg. De hitte en de vele mensen zorgden ervoor dat ik tot mijn eigen verbazing tegen Henk zei, dat ik niet meeging naar binnen. Hij wel, maar pas om half 3. Henk bleef in de stad hangen en ik heerlijk in mijn eentje in het appartement. Beetje niksen, beetje bellen, beetje lezen en een beetje vooruitkijken.

Sevilla, waar we in 2 dagen heen fietsen (190 km) kent een stadscamping met louter slechte reviews. Daar hoefttie van ons niet bij. Dus opnieuw een appartementje gescoord in de binnenstad. Voor de prijs hoef je in Sevilla ook niet naar de camping. Morgen fietsen we zo’n 90 km en logeren ergens in Lora del Rio. Benjamins beschrijft de tocht tussen Cordoba en Sevilla als door de Bakoven van Andalusie. We zien het wel. Vroeg op, fietsen in de koelte ( tot 10 u) en daarna is het afzien. Weinig hoogtemeters in ieder geval, want we gaan vooral naar beneden. Die lol is uiterst betrekkelijk, want ergens zul je weer omhoog moeten……..

Om half 8 nog even de stad voor een hapje, niet beseffend dat in het katholieke zuiden de Sacramentszondag werd gevierd met een enorme processie. En enorm is hier echt enorm. Kilometers lang, waar de hele stad in meeloopt en de toeristen kijken. Indrukwekkende Godfatherachtige muziek,een enorme draagbaar met daarop Christus in zijn hoedanigheid van gever van gaven( eten, drinken), die gedragen werd door tientallen mannen in kostuum en waarvan je uitsluitend de voeten ziet. Een dusdanig zware klus, dat ze om de zoveel tientallen meters worden afgelost door een andere ploeg. Indrukwekkend mooi. Die katholieken in het zuiden houden wel van show en pracht en praal. Vergelijk dat eens met onze saai protestanten. Ik was vroeger al jaloers op mijn katholieke vriendje, die op zondag om 7 uur naar de vroegmis ging en de rest van de zondag echt alles mocht inclusief voetballen op de club. Heerlijk leek mij dat toen.

Een prachtige avond inclusief paella, die langer duurde dan ingeschat.

Morgen op weg naar Sevilla…..


  • 03 Juni 2024 - 08:41

    Mechteld & Guido:

    Heerlijk zo’n rustdag. Cordoba lijkt mij een mooie stad. Succes vandaag in de bakoven..: Hopelijk valt het mee [e-1f60e]


  • 03 Juni 2024 - 12:34

    Eltjo:

    Leuk, om jullie avonturen te lezen. Sterkte in de hitte van Zuid-Spanje.


  • 03 Juni 2024 - 16:56

    Sjef Van Baast:

    Hallo Henk en Eddy, vandaag jullie reisverhaal helemaal bijgelezen na thuiskomst van mijn eigen fietsrit met de Toerclub Wageningen van Wageningen naar de Mont Ventoux. Wel iets luxer dan jullie. Alle hotels besproken, incl ontbijt, lunch en diner, en bagagevervoer met een bestelauto. Over die Kale Berg hoef ik jullie niets te vertellen. Mooie belevenissen van jullie, die horen bij zo'n meerdaagse tocht. Alleen beginnen met autopech wens je natuurlijk niemand toe. En 45 graden lijkt me erg warm. Ik kijk al weer uit naar het vervolg van jullie verhalen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eddy

Man, getrouwd met Toos, opa van 6 kleinkinderen met als passie fietsen sinds mijn pensionering. Inmiddels al talloze fietsreisjes naar Frankrijk, Spanje en Italië, Vietnam, Laos, Cambodja, Nw Zeeland en de VS gemaakt. Ook samen met Toos fiets ik graag, waarmee ik één lange tocht heb gemaakt naar Rome. Gelukkig krijg ik alle gelegenheid deze hobby alleen of met vrienden te beoefenen. Na 40 jaar onderwijs, dat een prachtige periode was, zit ik nu in een fase waarin ik nog slechts leuke dingen doe.

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 137533

Voorgaande reizen:

21 Mei 2024 - 01 Juli 2024

Spanje ten tweede male

21 Augustus 2023 - 26 Augustus 2023

Fietskampeervakantie met de tweeling Pim en Kas

04 Mei 2023 - 01 Juli 2023

Ronde van Spanje

13 Mei 2022 - 22 Mei 2022

2 Rondje Nederland

30 Augustus 2020 - 25 September 2020

Rondje in Europa

12 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam - Laos - Cambodja

22 September 2017 - 20 September 2017

Grand Canyon USA

09 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Nieuw-Zeeland

11 April 2016 - 23 April 2016

Rondje Londen

10 September 2015 - 21 November 2015

Van Californië naar Florida (VS)

Landen bezocht: