Dag 5' 6 en7 - Reisverslag uit Raville, Frankrijk van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Dag 5' 6 en7 - Reisverslag uit Raville, Frankrijk van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Dag 5' 6 en7

Blijf op de hoogte en volg Eddy

05 September 2020 | Frankrijk, Raville

Eindelijk een goede wifi verbinding. In zo Azië, in Vietnam, Laos en Cambodja, overal was wifi. En hier in het “ beschaafde” Europa, op de meeste plaatsen waar we kwamen geen wifi, maar ook nog een slechte internetverbinding. Maar ach, waar hebben we het over. Luxeproblemen zijn, meer niet. Hieronder tref je dus de verhalen over dag 5,6 en 7 aan. We zitten nu in Raville, een gehucht iets ten oosten Metz.

Dag 5 Robertville – Irrhausen(Dsl)  70 km

Een redelijk bescheiden afstand vandaag. Dat had zo zijn redenen. Eerst moest ik Siep wat opvangen na weer een ijskoude nacht. Op bijna 600 meter hoogte bleek de temperatuur te zakken naar het vriespunt. En daar hielpen geen sokken, lange broek of wat dan ook aan. Echt vervelend voor hem, zeker als ik moet bekennen een lekkere warme nacht achter de rug te hebben. Maar hij blijkt ook thuis het vaak koud te hebben, dit ter geruststelling. Zijn matige nachten zorgen er wel voor dat Siep slechts langzaam op gang komt. Maar als hij eenmaal op gang is, is er geen houden aan. Tijdens de loodzware route van vandaag, moest ik toch twee maal van de fiets waarna hij me weer glimlachend voorbij fietst en boven rustig afwacht hoe ik omhoog ploeter. De planning moest worden bijgesteld ook al, omdat we drie km de verkeerde kant opreden en weer terug moesten. Daarnaast moesten vanmorgen de regenjassen er bij aan, waardoor het ook flink kouder werd. Tegen drie uur zaten we z weo dicht bij een 4 sterren camping dat we besloten te stoppen. 

Die 4 sterren bleken in 1960 uitgereikt te zijn, want wij hebben geen ster ontdekt. Wel een leuke tent plek maar voor de rest een gribuszooi. Overwegend bewoond door mannen in aftandse caravans, typisch een camping waar je na een scheiding tijdelijk even kunt wonen. 

De beheerster (niet de eigenaar, die de camping probeert te verkopen) kwam toch nog langs en tussen 5 sigaretten en wat schnaps door wilde ze zelfs een maaltijd voor ons maken. Dat was klasse. En nu zitten we bij een redelijke temperatuur buiten te schrijven en te koffie drinken. Morgen eerst 8 km naar Dasburg om daarna de Benjamins route naar Bazel te volgen. We hopen Wasserbillig in Luxemburg te bereiken. Een kleine 80 km. 

Overigens sloeg het woordje (sic) slechts op het feit dat de oudere homo een stuk ouder was dan ikzelf. Uiteindelijk ben ik nog maar 70, hoewel ik mij vandaag op sommige momenten veel ouder voelde. Men gelooft het waarschijnlijk niet, maar dit is toch echt wat we beide nog steeds het allerleukste vinden. En ja ook dat afzien……

Dag 6 Irrhausen – Wasserbillig

Was het gisteren redelijk afzien ( regen en klimmen ) vandaag was het een cadeautje. Behalve de eerste 8 km. Een helling van minimaal 15 % op een stenig bergpad. Zelfs Siep moest lopen. Ja ja. Slechts 300 meter en toen begon toch weer het asfalt. Vanaf Dasburg was het genieten via een prachtig fietspad langs de Our en later de Sauer naar Wasserbillig in Luxemburg. Natuurlijk heb ik als republikein even gegeten in Dillingen, een plek nauw verbonden met ons koningshuis. De pizza voor Siep was uitstekend en mijn spaghetti carbonara koninklijk. Ik begin te twijfelen. Om 3 uur reden we in de zon de camping op. Stralend weer, een prachtige, weliswaar overbevolkt door Nederlanders, camping, winkels vlakbij, een wasmachine en een droger, kortom we zijn intens happy. Morgen fietsen richting Vigy, waar geen camping in de buurt is. Dus op zoek naar een groot tweepersoonsbed. Gaat vast lukken met booking.com. 

Dag 7 Wasserbillig – Raville 110 km

Om half 7 gaat vanmorgen mijn telefoon. Althans de wekker. Normaal hoor ik dan al een boel inpaklawaai naast me, maar het was muisstil. Eerst mijn tent maar eens leeghalen. Na een kwartier nog geen leven. Maar even aan de tent gerammeld. Meneer had zich verslapen. Het valt ook niet mee al dat gefiets. Wellicht overschatten we onszelf een beetje en moet de gemiddelde dag afstand wat naar beneden. We verlieten om 8 uur de camping en wisten dat het een lange dag zou worden met de nodige obstakels. Meneer Benjamins probeert in zijn route zo weinig mogelijk ons te laten klimmen maar dat zorgt er tevens dat er wel eens op onbegaanbare fietspaden moet worden geploeterd. Zo ook een stuk langs de Moezel waar we op sommige plaatsen met vereende krachten de zware fietsen met twee man door de blubber moesten trekken. Interessant was natuurlijk Schengen, nog in Luxemburg waar het bekende Europese Schengen convenant is getekend. Met veel informatie langs de boulevard melkt dit dorp haar bekendheid uit. De middag bleek k… met peren. Een landschap met volkomen uitgestorven dorpen, waar geen kroeg, bakkerij of kruidenierswinkel meer was, maar wel klimmen en dalen. In Malling probeerde een dolenthousiaste wielrenner ons uit te leggen hoe te rijden naar Aboncourt. Blijf vooral op asfalt met die zware fietsen en tien minuten later stonden we in de blubber langs de Moezel. Campings kennen ze in deze streek niet en dus moesten we doorfietsen naar Raville waar een prachtige boerderij bleek te staan, waar kamers verhuurd werden. Om half 6 kwamen we na 110 km zonder boodschappen te hebben kunnen doen aan. Kunnen we hier ook eten was onze eerste vraag. We vielen om van de honger. Mijn vrouw komt om 8 uur thuis zei de gastheer en ik kan haar vragen iets maken. Blijkbaar keken we zo verwachtingsvol dat onze gastheer na 5 minuten al kwam melden dat zij een maaltijd voor ons zou maken. Wat een schat Het is nu acht uur en we kunnen zo aan tafel. Dat moet ook want naast mij valt Siep al bijna in slaap………


  • 05 September 2020 - 20:54

    Henk Medema:

    Heren, als ik dit allemaal zo lees, is mijn advies; een tandje minder.

    Gr. Henk

  • 05 September 2020 - 22:53

    Jan Drenth:

    Bruno Santanera logeerde ook in de buurt, zag ik...?
    Het is wel van een overweldigende troosteloosheid allemaal he? Kutweer, blubber, honger, kou...
    Jongens, pak lekker de trein, snel naar huis en lekker achter Kaap Kont!

  • 05 September 2020 - 23:01

    Marina:

    Hoe dan ook, petje af heren Ik geniet van jullie verhalen en ik verkneukel mij als ik het lees. Wat ik wel vaker zeg. Soms het idee dat ik erbij ben. Heerlijk dat jullie dit doen gewoon op pad. Succes

  • 06 September 2020 - 08:57

    Joop:

    Jullie hebben zeker, vanwege de dure fietstripjes, een heel goedkoop abonnement voor de gsm met weinig datagebruik. Als dit niet zo was kan je namelijk je telefoon in de hotspot mode zetten, je tablet koppelen en zo kan je zelfs fietsend je verslagen uploaden. Hoeven de volgers ook niet ongerust zijn als deze verslagen uitblijven. Of anders vanuit een bushokje tijdens een koffiepauze.
    Wij drinken vaak koffie in een cafe, bijna altijd Wifi/WLAN. Alleen even vragen naar Mot de Passe/Passwort.
    Hoe dan ook een hele fijne voortzetting, we blijven dagelijks uitzien naar jullie belevenissen.

  • 06 September 2020 - 10:10

    Henk Lammerts:

    Hmmmm, als jullie beter hadden opgelet tijdens de lessen Duits had je geweten niet in Irrhausen te moeten kamperen.

  • 06 September 2020 - 18:10

    Ali:

    Als iedereen toch “puntjes van kritiek” levert heb ik er ook nog 1...
    draai de foto’s even voor je ze plaatst.
    En nog een tip, neem de Col Donon en niet dat oersaaie pad langs het kanaal! Het is een leuke pas om te rijden.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eddy

Man, getrouwd met Toos, opa van 6 kleinkinderen met als passie fietsen sinds mijn pensionering. Inmiddels al talloze fietsreisjes naar Frankrijk, Spanje en Italië, Vietnam, Laos, Cambodja, Nw Zeeland en de VS gemaakt. Ook samen met Toos fiets ik graag, waarmee ik één lange tocht heb gemaakt naar Rome. Gelukkig krijg ik alle gelegenheid deze hobby alleen of met vrienden te beoefenen. Na 40 jaar onderwijs, dat een prachtige periode was, zit ik nu in een fase waarin ik nog slechts leuke dingen doe.

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 130260

Voorgaande reizen:

21 Mei 2024 - 01 Juli 2024

Spanje ten tweede male

21 Augustus 2023 - 26 Augustus 2023

Fietskampeervakantie met de tweeling Pim en Kas

04 Mei 2023 - 01 Juli 2023

Ronde van Spanje

13 Mei 2022 - 22 Mei 2022

2 Rondje Nederland

30 Augustus 2020 - 25 September 2020

Rondje in Europa

12 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam - Laos - Cambodja

22 September 2017 - 20 September 2017

Grand Canyon USA

09 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Nieuw-Zeeland

11 April 2016 - 23 April 2016

Rondje Londen

10 September 2015 - 21 November 2015

Van Californië naar Florida (VS)

Landen bezocht: