Dag 1 - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Dag 1

Blijf op de hoogte en volg Eddy

30 Augustus 2020 | Nederland, Zwolle

Dag 1 Onderdendam – Zwolle 115 km

Vanmorgen om 8 uur uit Onderdendam vertrokken. Dat was al weer een kwartier later dan ingepland, maar daar ik alle reden toe. De weersverwachtingen waren zodanig dat kamperen ons geen sterke start leek en dus hadden we heel luxe een Vrienden op de Fiets adres geregeld. Maar daar kun je pas na 17.00 u terecht en dus werd er om kwart over 8 uitgebreid koffie gedronken bij Siep en Henny. De hele buurt was weer uitgelopen om Siep uit te zwaaien, terwijl Arie Wieringa (buurman Siep) ons zelfs begeleidde tot de Ellerhuizerbrug. Dat klinkt stoerder dan het is want deze oudere Bedumer hoeft nauwelijks te trappen met veel pk’s als ondersteuning.

Windje in de rug betekende een uiterst relaxt tochtje naar Zwolle met een eerste onderbreking in Norg voor een kopje koffie. Zittend op het terras zien wij een soortgenoot aankomen, ook bepakt en bezakt. Hij stapt zijn fiets, bekijkt uitgebreid onze fietsen, loopt het terras op terwijl wij hem uitnodigend en glimlachend aankeken en loopt straal langs ons. Geen zin in een praatje, iets, dat Siep en ik ons nauwelijks kunnen voorstellen. 

De volgende ontmoeting bleek heel anders. Onze lunch gebruikten we in het bushokje van Diever rug. Kopje koffie erbij en 2 bussen komen gelijktijdig aan. De twee chauffeurs blijken bus te moeten wisselen. De vrouwelijke chauffeur wijzer haar manlijke college op wat zaken uit haar bus en de manlijke chauffeur, Tunesier van geboorte, met een gehaakt mutsje op zijn, staat al uitbundig met ons te praten. Nav de opmerkingen van zijn vrouwelijke collega, spuide hij weliswaar vrolijk, zijn gal over de gelijkwaardigheid van vrouwen en mannen in ons land. Hij moet er niks van hebben. Vrouwen kunnen veel dingen niet. Voorzichtig gaven wij wat voorbeelden, maar hij was niet te vermurwen. “ Vrouwen zijn kip en mannen zijn haan” zei hij waarmee hij bewees dat de vrouw per definitie de onderliggende partij was. Komt door mijn geloof” zei hij nog verontschuldigend en wenste ons een fijne dag. 

De rest van de tocht bleek mooier en mooier. Met name het stuk vanaf Hasselt naar Zwolle oogverblindend mooi over een dijkje te gaan. Vlak voor Hasselt in Zwartsluis heb ik nog even ons familiebedrijf gefotografeerd. Let vooral op het Koninklijke  

Ook ons gastadres is weer een lot uit de loterij. Ontvangen met en in de avond uitgenodigd voor meer koffie en een goed gesprek. Ze bleken beide in het onderwijs te hebben gewerkt, dus die vriendelijkheid herkende ik onmiddellijk. Morgen op naar Groesbeek. Schijnt weer prima fietsweer te worden.


  • 30 Augustus 2020 - 21:58

    Peter Hartsema:

    Heerlijk mannen, de kop is er af. Geniet van deze maand en maak hem onvergetelijk.

  • 30 Augustus 2020 - 22:19

    Frans Hage:

    Veel fiets en kijk plezier. , ik hou het wel bij het Westerkwartier en Noord Friesland.

  • 30 Augustus 2020 - 22:25

    René :

    Veel plezier heren. Dit belooft weer een prachtige tocht te worden.

  • 30 Augustus 2020 - 23:06

    Jan Drenth:

    Boeiende gesprekjes toch weer.
    'Komt door mijn geloof'... Ja, zo lust ik er nog wel een... 'Kan ik niks aan doen hoor, komt door mijn opvoeding'. 'Sorry hoor, dat ik zo raar doe, komt door mijn jeugd'...
    Toch is het opmerkelijk, hoe vaak dit soort argumenten worden gebezigd (door ons allemaal) om ons gedrag en onze morele standaards goed te praten of te verklaren. Of zit er misschien een kern van waarheid in?
    En de link tussen 'een loopbaan in het onderwijs' en 'vriendelijkheid', daar kan je ook zo je vraagtekens bij zetten...
    Het zijn trouwens wel een opmerkelijk aantal mensen met een onderwijs-achtergrond, die zo gek zijn om bepakt en bezakt op de fiets duizenden kilometers af te leggen. Wat je daar dan weer voor conclusies uit kan trekken...

  • 31 Augustus 2020 - 07:06

    Marina:

    Heerlijk heerlijk. Wakker met een kopje koffie en dit gezellige gekeuvel te lezen. En ook het commentaar!!! De tocht belooft zeker mooi te worden in iedergeval de komende 14 dagen behoorlijk goed weer. Geniet van de prachtige omgeving van Groesbeek en natuurlijk nemen jullie de 7 heuvelenweg ik kom uit Nijmegen en rondom is zeker een dag of twee fietsen waard. De Ooi, Berg en Dal de Hatertse Vennen etc. etc.
    Succes en beleef voor ons weer mooie avonturen

  • 31 Augustus 2020 - 08:07

    Dethmer:

    Mooie start, veel plezier de komende weken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eddy

Man, getrouwd met Toos, opa van 6 kleinkinderen met als passie fietsen sinds mijn pensionering. Inmiddels al talloze fietsreisjes naar Frankrijk, Spanje en Italië, Vietnam, Laos, Cambodja, Nw Zeeland en de VS gemaakt. Ook samen met Toos fiets ik graag, waarmee ik één lange tocht heb gemaakt naar Rome. Gelukkig krijg ik alle gelegenheid deze hobby alleen of met vrienden te beoefenen. Na 40 jaar onderwijs, dat een prachtige periode was, zit ik nu in een fase waarin ik nog slechts leuke dingen doe.

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 130570

Voorgaande reizen:

21 Mei 2024 - 01 Juli 2024

Spanje ten tweede male

21 Augustus 2023 - 26 Augustus 2023

Fietskampeervakantie met de tweeling Pim en Kas

04 Mei 2023 - 01 Juli 2023

Ronde van Spanje

13 Mei 2022 - 22 Mei 2022

2 Rondje Nederland

30 Augustus 2020 - 25 September 2020

Rondje in Europa

12 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam - Laos - Cambodja

22 September 2017 - 20 September 2017

Grand Canyon USA

09 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Nieuw-Zeeland

11 April 2016 - 23 April 2016

Rondje Londen

10 September 2015 - 21 November 2015

Van Californië naar Florida (VS)

Landen bezocht: