Zaterdag 14 januari - Reisverslag uit Geraldine, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Zaterdag 14 januari - Reisverslag uit Geraldine, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Zaterdag 14 januari

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

14 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Geraldine

Zaterdag 14 januari
Om 8 uur sliep ik gisteravond, tja dan ben je om 6 uur ook wel wakker. Een boerennacht heeft zoiets. Even gegeten en toen maar eens veel werk van mijn achterwerk gemaakt. Smeren, smeren. Zo wat had ik een last gister. Mijn zit is ook beduidend anders dan mijn eigen fiets. Om half 8 vertrok ik van de camping. De Koreaan naast mij gaf nog geen enkel teken. Hij vertelde gister in uiterst moeizaam engels dattie al 2 maanden in Nieuw-Zeeland aan het fietsen was. Na een half uur was de inspanning voor mij om hem te volgen zo groot, dat ik hem vertelde naar de douche te moeten. Hij keek erg teleurgesteld. Blijkbaar had hij voor het eerst iemand gevonden, die zo lang naar hem luisterde. Ik ben zelf niet aan het woord geweest. Geloof het of niet.
Maar de tocht beloofde volgens het routeboekje van onze vrienden Joop en Alie een makkelijke te worden, behalve……..de 1e 3 kilometer. Dus net uit bed, loodzware nieuwe fiets met duidelijk minder bereik in de versnellingen en dan zonder warming-up 10% op. Ik ging dood. Na 300 m liep ik al naast de fiets. Uiteindelijk ben ik boven gekomen om daarna uitsluitend te genieten. Hoewel opnieuw een vrij saaie boel op een weg, die ik 80 km moest volgen. Rechts van mij de Alpen en daarvoor en links uitsluitend boerenbedrijven. Om 14.00 reed ik dan ook al Geraldine in, maar luisterend naar Graig en mijn achterwerk, het was mooi geweest. Geen camping in de wijde omtrek, maar wel een geweldig backpackershostel. Om drie stond ik al onder de douche en om 4 uur liep ik als een toerist door het uiterst saaie stadje Geraldine. Om 5 uur terug in de hostel en om 5 over 5 zat mijn was van 5 dagen in de machine. Straks even wat eten maken in de gemeenschappelijke keuken en weer op tijd naar bed.
Wat mij tot nu toe opvalt in dit land zijn de automobilisten, die erg hard rijden en het feit dat ik nauwelijks fietsers tegenkom. Het een zal met het ander te maken hebben. Een heel groot verschil met Amerika zijn de campers. Je ziet ze heel veel maar zijn overwegend klein van omvang. Waar je in Amerika campers zag, waar eerst de beide slaapkamers hydraulisch werden uitgeschoven en de auto uit de ruimte kwam, is het hier toch zeer vergelijkbaar met de VW-BUSJES met vast dak bij ons. Maar dan Toyota. Tot nu zijn de dorpen en stadjes niet meer dan uitgerekte kruispunten. Daar wordt in de emigratielanden toch weinig van gemaakt. Het moet vooral ruim en saai zijn. Ook hier is de auto zo belangrijk dat ook alles via de auto bereikbaar moet zijn.
Het mooiste gedeelte moet nog komen. Helaas moet er daarvoor erg geklommen worden. Ja roep het maar: dat wil je toch zelf……….

  • 14 Januari 2017 - 11:54

    Frans Hage:

    Succes Eddy , een mooi avontuur ik volg het met heel veel belangstelling, ik blijf zelf maar in het Westerkwartier en een stukje Friesland ook veel boeren bedrijven alleen geen Alpen ;-)


  • 14 Januari 2017 - 12:39

    Rene:

    Eddy
    de vliegreis, een andere fiets, de bergen, het verkeer, tja told you....En die Koreaan? of moet ik zeggen Koleaan. Eddy, die als een echte Houdini ontsnapt richting het douchegebouw hahaha ik zie het voor me. Die truc onthoud ik even voor september/oktober.
    Het stuk waar je nu doorheen fietst werd ons afgeraden vanwege de redelijk saaie stukken en blijkbaar is dit ook zo. Wel goed dat je nu de kant op gaat van de mooie meren en Queenstown met de alpen.
    de Remarkables zijn echt fantastisch!
    Al een lekker lamsboutje geproefd? Of Pulled Porc? echt heerlijk daar.
    Wat wel fijn is dat je nu redelijk vlak kunt infietsen voor de zware dagen die nog komen.
    Ik zie een beeld van de afgelopen Tour voor me, eddy die als Chris Froome de berg oploopt...met fiets weliswaar.
    Zet m op !

  • 14 Januari 2017 - 16:39

    Jan Drenth:

    Je eigen achterwerk insmeren… Wat zal je op zo'n moment Toos missen…
    En die fiets is natuurlijk gewoon k*t. Benieuwd of je het de hele rit met dat kreng volhoudt. Nou ja, misschien is er wel voldoende openbaar vervoer, of autoverhuurbedrijven. Of taxi's..!

  • 15 Januari 2017 - 12:48

    Marike:

    Gelukkig heb je wél een fiets met een mooi opvallende kleur (voor zover je daarvan nog iets zichtbaar laat met alle bepakking...)! En troost je: aan het eind van de 6 weken kun je je niet meer voorstellen dat je met 10% van je fiets moest ;-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eddy

Man, getrouwd met Toos, opa van 6 kleinkinderen met als passie fietsen sinds mijn pensionering. Inmiddels al talloze fietsreisjes naar Frankrijk, Spanje en Italië, Vietnam, Laos, Cambodja, Nw Zeeland en de VS gemaakt. Ook samen met Toos fiets ik graag, waarmee ik één lange tocht heb gemaakt naar Rome. Gelukkig krijg ik alle gelegenheid deze hobby alleen of met vrienden te beoefenen. Na 40 jaar onderwijs, dat een prachtige periode was, zit ik nu in een fase waarin ik nog slechts leuke dingen doe.

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 499
Totaal aantal bezoekers 129211

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2023 - 26 Augustus 2023

Fietskampeervakantie met de tweeling Pim en Kas

04 Mei 2023 - 01 Juli 2023

Ronde van Spanje

13 Mei 2022 - 22 Mei 2022

2 Rondje Nederland

30 Augustus 2020 - 25 September 2020

Rondje in Europa

12 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam - Laos - Cambodja

22 September 2017 - 20 September 2017

Grand Canyon USA

09 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Nieuw-Zeeland

11 April 2016 - 23 April 2016

Rondje Londen

10 September 2015 - 21 November 2015

Van Californië naar Florida (VS)

Landen bezocht: