Dobderdag 2 februari - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Dobderdag 2 februari - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Dobderdag 2 februari

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

02 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Nelson

Donderdag 2 februari
De dag begint met een bezoek aan de fietsenmaker. Die slaat nog net niet zijn handen voor zijn ogen. Maak maar een kostenplaatje, vraag ik en dan ben ik over een uurtje terug. Terug naar mijn hostel regel ik voor de komende nacht een kamer alleen. Wel zo relaxt. Even een ontbijtje bij de Mac, waar ik meteen mijn blog kan versturen. Leve de wifi van de McDonald, absoluut de beste. Terug bij de fietsenmaker heb ik inmiddels ook contact met Graig, mijn verhuurder. Die werd niet helemaal goed van wat er allemaal aan de fiets mankeerde en stelde voor dat hij een andere fiets naar Nelson stuurde en mijn kapotte kon dan mee terug. Als alles goed gaat krijg ik morgen, vrijdag, tussen 10 en 12 in de ochtend een andere fiets. Pfffffff. Slenterend door de stad vermaak ik mij met winkels en toeristen en bovendien sta ik minstens een uur bij een straatvoorstelling van een jonge man uit Boston. Hij wist het voor elkaar te krijgen dat honderden mensen in de stromende regen bleven staan kijken. De clou duurde 10 seconden, de aanloop minstens drie kwartier. Tussen de middag maar even Thais geluncht. Toch een beetje van de nood een deugd maken. Maar de fietsproblematiek en het bar slechte weer zorgen niet echt voor een vrolijke stemming. Tot overmaat van ramp wordt overal gewaarschuwd vooral NIET te fietsen naar Christchurch omdat alle verkeer langs een en dezelfde tweebaansweg raast ivm net de gesloten oostelijke kustweg. Zoals het nu lijkt moet ik wel met de bus straks. Alvast even naar de ticketverkoop geweest: een nonchalant type kon mij absoluut geen zekerheid bieden over mijn fiets. En misschien mag u hem wel meenemen, maar in Murchinson moet u overstappen en opnieuw bent u dan afhankelijk van de chauffeur. Grrrrrr, ik wil gewoon een kaartje kopen voor mij en mijn fiets. De beste optie meneer, is een auto huren en uw fiets daarin meenemen. Natuurlijk. Terug naar mijn hostel. Het is 2 uur en mijn kamer is beschikbaar. Heerlijk alleen lig ik de middag op bed plannen te maken voor de komende dagen. Er zitten nog wel flink wat hobbels aan te komen, waarmee ik moet omgaan. Straks eerst maar even eten. Mocht het morgen allemaal gaan, zoals ik hoop dat gaat, zit ik om 12 uur op de fiets en kan nog een aardig eindje op weg naar Picton komen. Daar moet ik dan zondag kunnen zijn, zodat ik maandag met de ferry naar Wellington zou kunnen. Even gegeten bij een brasserie, waar iedereen in de ban was van een cricketwedstrijd. Het wordt tijd, dat ik me daar eens in verdiep. Het publiek juicht en maakt afkeurende geluiden op momenten, waarop ik het totaal niet verwacht. Een NZer probeerde het me uit te leggen tot hij in de gaten kreeg dat ik Nederlander was. Nederland en cricket, very bad combination en ging verder met zijn bier. Terug in de hostel tref ik opnieuw de Nederlandse vrouw, die mij gisteren nog de oren waste over mijn fietsreis. Op luide toon begon ze weer. Heerlijk naar mijn kamer gevlucht. Spannende dag morgen………

  • 02 Februari 2017 - 09:12

    Nico:

    Goedemorgen Eddy.
    Ik zou zeggen kop der veur,jij als wereld reiziger moet hier toch geen probleem van maken,fietsen genoeg in nw zeeland,dan maar een dag langer in Nelson een hele mooie stad zo te zien,als ik het goed gezien heb ben je bij Stewarts Bike Shop geweest,en op het hoekje zit de Mack Donald,gezellige binnenstad zo te zien.
    Zometeen naar verzoamelstee Peter begint met les,zal wel weer gezellig worden,en voor die geene die jou niet kan volgen ga ik natuurlijk even verslag uit brengen,veel plezier nog voor je verdere reis.
    De hartelijke groeten vanuit Bedum.

  • 02 Februari 2017 - 10:29

    Hennie Stuivenberg:

    Hoi Eddy

    Wat een verstandige vrouw.
    Nederlandse vrouwen zijn verstandig.
    Deed wl heel zeer dat ze je al voor een dikke 70er aan zag!
    Veel sterkte en wijsheid gewenst maar bovenal genieten van dat prachtige land!
    Hartelijke groet uit bedum

  • 02 Februari 2017 - 15:45

    Ina:

    Ja, dat komt hard aan als je gezegd wordt dat je te oud bent om te fietsen !!! Ik voel met je mee !! ( hahahaha)
    Maarrrr jou kennende.....veel fietsplezier verder in NZ, problemen zijn er om opgelost te worden !!!
    17 jaar geleden lagen Gerard en ik ook gezellig tussen de jonge backpackers en werden gelijk de mum en dad vd groep !!!!

  • 02 Februari 2017 - 17:39

    Jan Drenth:

    Ik hou m'n hart vast… Je moet maar afwachten hoe die nieuwe fiets er uitziet. Is vast zo'n gezellige opoefiets met snelbinders en zo…
    Het verstandigste advies tot nu toe kreeg je van die nonchalante figuur van het busbedrijf: HUUR EEN AUTO! Maar nee hoor, als ik het goed begrijp ben je toch van plan om je met je nieuwe fiets op die levensgevaarlijke tweebaansweg te storten… Verstand komt met de jaren, zeggen ze, maar uitzonderingen bevestigen de regel...

  • 02 Februari 2017 - 21:04

    Bert B:

    Ha ha, mooie smoes over de wifi bij de Mac. Gewoon heerlijk en een mooie legalisatie om een lekkere vette hap te nemen. Ik weet het wel Eddy, ook jij vind een patatje heel lekker ...

  • 02 Februari 2017 - 22:28

    Marike:

    Tjonge, jonge, nu al een fiets afgeragd... Zo zie je maar waar die eerdere bustrip goed voor was; heb je nu alle tijd om op een nieuwe te wachten. En na tegenslag volgt altijd (ooit...) weer iets leuks...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eddy

Man, getrouwd met Toos, opa van 6 kleinkinderen met als passie fietsen sinds mijn pensionering. Inmiddels al talloze fietsreisjes naar Frankrijk, Spanje en Italië, Vietnam, Laos, Cambodja, Nw Zeeland en de VS gemaakt. Ook samen met Toos fiets ik graag, waarmee ik één lange tocht heb gemaakt naar Rome. Gelukkig krijg ik alle gelegenheid deze hobby alleen of met vrienden te beoefenen. Na 40 jaar onderwijs, dat een prachtige periode was, zit ik nu in een fase waarin ik nog slechts leuke dingen doe.

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 129162

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2023 - 26 Augustus 2023

Fietskampeervakantie met de tweeling Pim en Kas

04 Mei 2023 - 01 Juli 2023

Ronde van Spanje

13 Mei 2022 - 22 Mei 2022

2 Rondje Nederland

30 Augustus 2020 - 25 September 2020

Rondje in Europa

12 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam - Laos - Cambodja

22 September 2017 - 20 September 2017

Grand Canyon USA

09 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Nieuw-Zeeland

11 April 2016 - 23 April 2016

Rondje Londen

10 September 2015 - 21 November 2015

Van Californië naar Florida (VS)

Landen bezocht: