Dag 17 Almaden de la Plata - Zafra 92 km - Reisverslag uit Zafra, Spanje van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Dag 17 Almaden de la Plata - Zafra 92 km - Reisverslag uit Zafra, Spanje van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Dag 17 Almaden de la Plata - Zafra 92 km

07 Juni 2024 | Spanje, Zafra

Dag 18 Almaden de la Plata - Zafras 92 km

Hoor ik het wel goed om 6 uur in de ochtend?Regen, gerommel, zo nu en dan een flits. Jazeker een uiterst koel begin van de dag. Ook wel eens lekker. Fiets opgetuigd en eerst maar eens naar het cafe even verderop. Een goede gewoonte. Ontbijtje in de kroeg, die gewoon om 6 uur al open is. Ietwat bezorgd keken we elkaar aan. Gaan we of wachten we nog even? Het onweer trok wat weg en we besloten de gok te wagen. Wel moesten we omhoog. Een prachtig weggetje, fijn asfalt voerde ons door een prachtig landschap. Het zal wel bizar klinken: van dit soort tochtjes word ik gelukkig. De highlights in verschillende steden gaan wat aan mij voorbij, mede door de grote hoeveelheid mensen, dat daar op afkomt, maar in mijn eentje omhoog en weer naar beneden in dit soort landschappen……..fantastisch. Ondertussen blijkt mijn fiets weer leuk te piepen. Kon wel eens mijn wiel zijn, die door de 20 kilo achterop wat protesteert. Maar…… eerst Henk zijn fiets. Zijn achterband staat op het punt van ontploffen. In Monesterio, schuin tegenover ons koffieadres bleek een uitstekende fietsenmaker. Doet u maar een nieuwe band. Een half uurtje later bleek de fiets klaar. Maar…… wel met een bijgeluid (spatbord) en een leegloper. Een nieuwe binnenband had niet misstaan. Een cilindertje lucht bracht uitkomst.

Ondertussen waren we de bossen uit, reden Extramadura binnen en vergaapten ons plotseling aan een totale leegte. Geen boom meer te zien. Uitsluitend graan, graan en graan. In Fuente de Cantos waren we precies op tijd om het menu del dia te nuttigen. Dat betekende dat we na drie uur nog 25 km op en af moesten om ons hotel in Zafra te bereiken. Het ging steeds moeizamer in een steeds warmer wordende omgeving. 35 gr en geen boom te bekennen. Om half 5 kwamen we eindelijk aan bij hotel VICTORIA waar het personeel geen woord Engels sprak. Zowel de bagage als de fietsen moesten twee trappen op. Pfffff…..

Om zes uur zaten we eindelijk aan ons alcoholvrije biertje. We durven geen alcohol meer te nemen, want daar blijken we beide knap last van te krijgen na een lange rit. Een wandeling door het prachtige stad besloot de actieve dag. Naast mij, in het andere bed, hoor ik wegzakkende geluiden. Het was een behoorlijke dag….. Morgen schijnen we door het meest desolate gebied van de Extramadura te fietsen op weg naar Merida…….

• 07 Juni 2024 - 21:42

Geen stadsmens dus... Wel opmerkelijk, omdat je je in het dagelijks leven toch vooral graag omringt met zoveel mogelijk mensen... Nou ja, zal de vakantieblues wel zijn...

En 92 km lijkt me ook wel genoeg voor een dag he...