Dag 14 USA - Reisverslag uit Elgin, Verenigde Staten van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Dag 14 USA - Reisverslag uit Elgin, Verenigde Staten van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Dag 14 USA

Blijf op de hoogte en volg Eddy

06 Oktober 2017 | Verenigde Staten, Elgin

Dag 14 USA 5 oktober
Een dag waarop ik eigenlijk in Haren had moeten vertoeven. Want onze fantastische tweeling werd vandaag 8 jaar. Tja da?s best even lastig om daar niet bij te zijn. En het is poddorie al de 2e keer dat ik hun verjaardag mis. Twee jaar geleden moest ik zonodig dwars door Amerika fietsen. Wat is dat toch, die ongebreidelde drang om fietsend door een land te trekken? Ik weet het na vandaag weer. Een tocht van Monticello naar Moab. Notabene langs een drukke weg met ook nog veel opstoppingen wegens werkzaamheden, maar toch. Die 88 km door een ruimte te fietsen, die wij niet kennen. Een eindeloos lijkende weg met lange hellingen en nog veel meer afdalingen met een weerszijden een overwegend desolaat landschap , maar met af en toe ook fantastische rotspartijen. Eigenlijk is dat mijn enige motivatie. Fietsen door vreemde landen. De uitzichten, de vergezichten, de volkomen afwijkende landschappen. Dit keer gaat het tot nu toe wel heel fijn, want wind mee en heel heel veel zon. Ook vandaag liep de temperatuur weer op naar 30 graden. Heerlijk fietsweer. Als er sprake is van overbevolking dan lijkt het hier een zaak van beter organiseren. Want die immense leegte in zuidwest Amerika, daar moet toch wat mee te doen zijn. De hele Afrikaanse bevolking past hier. Niet dat ik alle asielzoekers zou willen dwingen hier naar toe af te reizen, maar er moeten mogelijkheden liggen de wereldbevolking anders te spreiden. Alles concentreert zich rondom stedelijke gebieden. Dat moet anders kunnen. Maar ik vermoed dat het een lange weg is. Zeker met iemand als Trump aan het hoofd, die het voortdurend heeft over Amerikanen eerst. Terwijl alle Amerikanen, behalve de Indianen, hun wortels elders hebben. Dat maakt dit land ook boeiend. Zelfs hier in Moab, een uiterst toeristisch stadje zie je zoveel verschillende achtergronden. Gewoon leuk. Ook Moab is weer een typisch Amerikaans stadje ( 5000 inwoners), met een verkeersweg er dwars doorheen en elke winkel is per auto te bereiken. En het is echt een outdoorplek. Drie outdoorwinkels laten dat ook zien. Er wordt van alles georganiseerd hier op dat gebied. En oktober schijnt een uitstekende maand qua weer te zijn, want het is hier belachelijk druk, waardoor de prijzen hoog zijn. Zo betalen we voor onze campingplek 43 dollar per nacht. Normaal 15 tot 20 dollar. Morgen maken we een uitstapje naar het Arches NP en keren dan terug op onze camping in Moab. Een dagje zonder 25 kilo aan de fiets. Zaterdag gaan we dan verder naar Green River, over een niet geasfalteerde weg, maar over gravel. Een tocht van 125 km en te veel hoogte meters. Onze gemiddelde fietssnelheid schommelt tussen de 19 en 20 km. En dan te bedenken, dat ik soms met 6 km omhoog ga. De afdalingen compenseren veel. Oh ja, Rene kende de eerste lekke band. Niet zo gek, als we bedenken over wat voor rotzooi we soms moeten fietsen.
Helaas kreeg ik giste avond het verhaal niet op het internet met de slechte wifi van de camping. Maar nu tijdens een ontbijtje in de stad, komttie??.

• 08 Oktober 2017 - 16:44

Jan Drenth:

Een gemiddelde van 20 km! Dat is zo ongeveer mijn topsnelheid... Tenminste, dat was het toen ik zo'n 15 jaar geleden voor het laatst op een fiets zat...