Dag 6 Van MontBlanc naar Bisbal de Falset - Reisverslag uit Margalef, Spanje van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Dag 6 Van MontBlanc naar Bisbal de Falset - Reisverslag uit Margalef, Spanje van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Dag 6 Van MontBlanc naar Bisbal de Falset

10 Mei 2023 | Spanje, Margalef

Dag 6 woensdag 10 mei MontBlanc naar Bisbal de Falset

Even na 7en werd ik wakker na eindelijk een topnacht qua slapen. Niet 1 keer wakker geweest, zelfs niet voor de gebruikelijke plas halverwege de nacht. In de tent overigens ook zeer irritant. Blijkbaar was ik gisteren flink uitgedroogd en hebben de biertjes(0%!!) slechts gediend om mijn vochthuishouding op peil te brengen. Om half 9 naar MontBlanc op zoek naar een bakker en koffie. Lekker begin van de dag. Op het pleintje in de historische binnenstad aan de koffie en broodjes. Geen gezeur dat je geen meegebrachte broodjes mag eten, nee dat doen ze prima in de zuidelijke landen.

Op de fiets en direct omhoog. En het bleef omhoog gaan. Uiteindelijk 1000 hoogtemeters over 50 km. Op bijna het hoogste punt kwamen we een Fries echtpaar tegen. Veertigers, die een paar maanden verlof hadden opgenomen en Sevilla via Girona(onze route ook) door Frankrijk en Duitsland terug naar huis fietsten. Vier weken waren ze onderweg en ze deden het zonder accu. De vrouw zei nog, wat een ander kan, moet ik toch ook kunnen. Gemiddeld 50 tot 60 km per dag. Ging uitstekend ondanks de veeeeeele klimmen. Ze hadden die nacht geslapen in Bisbal de Falset en waren daar zo enthousiast over, dat wij daar nu ook vertoeven. 5 km terug lag wel een zeer armoedige camping in de vorm van een groot plein met louter stenen en geen stroom. Er stonden uitsluitend campers. In Bisbal (na 65 km) hadden we huize Trucafort snel gevonden en stonden om kwart over 3 voor de deur. Wat een enthousiasme. Maar wel alles in het Spaans. Gelukkig kwam uit een andere nog een vrouw, die een ietsiepietsie Engels sprak en verder lukte het met gebarentaal prima. Een ruime kamer met 2 bedden en badkamer en dakterras. Wij wensen niets meer.

Henk is zo doodziek van al zijn bagage, dat hij nu al een uurtje met UPS in de slag is om een tas met overbodige spullen naar Nederland te sturen. Gezien de kreten vanuit het bed schijnt het te lukken. Daarover later meer. Nu eerst maar eens een biertje voor het avondmaal. Wat een luxe allemaal. Op deze manier ben je het afzien tijdens de klimpartijen door het weliswaar prachtige landschap, zo weer vergeten. Het heeft hier nu al zo lang niet geregend, dat slechts de olijfbomen er groen bijstaan. Heel veel olijfbomen. Dat dan weer wel….

Na twee biertjes, genuttigd op het dakterras met uitzicht op een basisschool (toeval) en ons verbaasden over de hoeveelheid kleding die de Spanjaarden dragen bij 25 graden, konden we om 19.00 aan tafel. Onze gastvrouw had haar best gedaan. Alles werd in rap Spaans uitgelegd en wij maar knikken. Maar naast het koken had ze ook nog de UPS problematiek van Henk opgelost. Morgen wordt het 10 kilo wegende pakket keurig opgehaald en aan de Vaargeul afgeleverd.

Natuurlijk werd bij het eten wijn geserveerd en het zou wel heel onbeleefd zijn om daar niets van te nuttigen……….. We zullen ongetwijfeld slapen als een blok.

Morgen richting Mora d’Ebre, waarna we het overlaten aan de klimmetjes of we 60 of 80 km doen. Op die plekken zijn namelijk campings (Bot en Arnes)

Eerst maar weer een boerennacht. Morgen om 8 uur ontbijt……

• 10 Mei 2023 - 21:03

Ali Schuil:

Jaloers op het weer!Vandaag 1500 hoogtemeters in de regen gefietst. Veel zuurstof in de lucht dus, dat weer wel...

De vooruitzichten hier zijn bijzonder slecht.

• 10 Mei 2023 - 21:45

Marja:

Wij waren vorig jaar ook in Trucafort, geweldig hotel in een verder totaal uitgestorven plaats. Groet Montse(rat) van ons!

• 10 Mei 2023 - 22:18

Barry:

(Discovered the Google will translate the whole page for me; Technology, wow!!!)

What a wonderful trip! I am a bit jealous. The adventure sounds wonderful. I remember on our cross-country trip that there were a few who mailed home some of the "extra essentials." Keep posting and know your blog is being read internationally. I take my e-bike out onto the hills of Connecticut for the first time tomorrow. Enjoy and ride safe!!!

• 10 Mei 2023 - 23:37

In de kringen van de fietsfanaten schijnt het begrip 'hoogtemeter' nogal belangrijk te zijn. Een soort ijkpunt voor hoe flink en sterk je wel bent. Het zal wel heel dom zijn, maar ik begrijp niets van die maat. Wat betekent dat precies? Als je op een dag '1000 hoogtemeters heb gefietst', zit je dan op het eind van die dag 1 km hoger dan aan het begin? Lijkt me toch niet... En betekent '1 hoogtemeter' op een helling van 10% hetzelfde als op een helling van 1%? Lijkt me toch ook niet...

Opmerkelijk overigens, dat een zeer ervaren fietser er na twee fietsdagen al achter komt, dat hij zeker 10 kg te veel bagage heeft meegenomen. Zeker onder het (vooral door veel dames gebezigde) motto: 'Je moet toch wat te kiezen hebben?'

En ik moet wel gniffelen als ik me de ontmoeting voor de geest haal van de boys met dat Friese echtpaar, waarvan zelfs de vrouw zonder accu rijdt... ('Wat een ander kan, moet ik toch ook kunnen"...). Ik zie dan voor me hoe Eddy schielijk zijn accu uit het zicht probeert te moffelen... Onmogelijk natuurlijk...