Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Christchurch

12 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Yessss. Ik ben er. Na nog eens 11 uur vliegen op een uiterst krap plekje bij het raam, kwam ik gebroken aan in Christchurch. Meteen maar de rijke toerist uitgehangen en me met een taxi naar mijn overnachtingsadres laten brengen. Nu lijkt het of ik binnen 5 min in de taxi zat, maar dit is NwZeeland. Iedere reiziger mag vertellen wat hij zoal meeneemt en alle bagage wordt gescreend. Het vliegtuig landde om 5 uur en om half 8 zat ik in de taxi. Om 8 uur lag ik in bed en om 5 over 8 sliep ik. Kapot. Maar vanmorgen (het is hier inmiddels donderdag 10.30) was ik om 8 uur weer geheel de man.
Met de stadsbus ( die taxi was nauwelijks te betalen) naar het centrum. Een centrum dat nog steeds herstellende is van de enorme aardbeving van een paar jaar geleden. Allemaal nieuwe gebouwen die uit de grond gestampt worden. De ravage moet hier verschrikkelijk zijn geweest. Ik sprak met iemand in de bus, die vertelde dat iedere NwZeelander bij het wakker worden eerst naar de aardbevingssite kijkt. In deze tijd blijken er iedere dag nog 5 bevingen plaats te vinden. We moeten in Groningen maar een nieuw woord verzinnen voor onze bevingen, want we spreken absoluut niet over het zelfde verschijnsel. In mijn kamer hangt een groot papier met daarop als eerste wat te doen bij een aardbeving. Niemand echter die erover piekert dit land te verlaten. De mensen die ik tot nu gesproken heb halen hun schouders op. Het hoort erbij en de overheid repareert wel. Geen discussie.
Vanmiddag ga ik mijn fiets halen om daarna te overwegen of ik hier tot zaterdag blijf. Er valt nog veel te zien. ...

• 11 Januari 2017 - 23:34

Gefeliciteerd! Na een marteling van een kleine week eindelijk gearriveerd. En dan moet de pret nog beginnen! Kan je nagaan…
    Kan het Nederlandser? Je toch altijd een beetje schuldig voelen als je van zoiets wufts gebruik maakt als een taxi, en de volgende dag van schrik gewoon met de stadsbus… Die Calvinisten zullen het nooit leren…
    Hopelijk gaat er als gevolg van jouw stukje voortaan in Groningen iets minder gezeurd worden over die aardrimpelingen bij ons.
    Dat nieuwe centrum van Christchurch lijkt me trouwens wel een architectonisch hoogstandje… Emmeloord is er niks bij...

• 12 Januari 2017 - 16:18

Rolf:

Hoi Eddy,

Ik heb net je fietsrondje even bekeken. Mooi rondje, alleen jammer dat je het Fiordland National Park niet meeneemt. Schitterend!! Je bent er nu toch!! Gewoon er nog een weekje bij aanplakken.(haha)

Rolf.

• 13 Januari 2017 - 12:32

Harmke:

Leuk je even te volgen. Ik ken de verhalen van mijn dochter over Nieuw Zeeland. Alleen maar lof. Wat de taxi betreft kun je beter een Uber nemen. Dat is spotgoedkoop in Nieuw Zeeland.