Maandag 11 april - Reisverslag uit Emmeloord, Nederland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Maandag 11 april - Reisverslag uit Emmeloord, Nederland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Maandag 11 april

Door: Eddy Buisman

Blijf op de hoogte en volg Eddy

11 April 2016 | Nederland, Emmeloord

We zijn los. Om half negen afscheid genomen van Toos en onder een staalblauwe hemel en een forse rugwind naar Siep fietsen. Om kwart voor 9 tot mijn verbazing in zijn tuin een fiets te zien staan met slechts 2 tassen. Dat moet een studie zijn geweest.
Om negen uur ook afscheid genomen van Henny, terwijl de buren al weer toestroomden om Siep uit zwaaien. We zijn in een poep en een scheet weer terug hoor, zei ik nog, maar de bewondering blijft van de buren blijft groot.
Op naar Emmeloord. Jarenlang heen gefietst om mijn oude moeder te bezoeken. Nu niet meer dus na haar overlijden in januari. Een appje van vriend wees me er nog eens op. Emmeloord zal anders voor je zijn. En zo is het.
Rugwind tijdens de altijd schitterende tocht over Norg, het Fochtelooer Veen. Appelscha om via Oldemarkt, Ossenzijl bij Kuinre de NOP in te rijden.
Knus koffirdrinken aan een picknicktafel bij het Fochtelooer deed ons weer eens hoe simpel het is ergens van te genieten. In Ossenzijl maar een colaatje anders zouden we wel erg vroeg arriveren bij mijn schoonzus en Jan.
In Emmeloord even een flesje wijn kopen, waarna Siep min of meer aangaf dat we de begraafplaats niet moesten vergeten. Prettig om met een vriend te zijn, die ook daaraan denkt. Een kerkhof is voor mij een grote geschiegkundige plek. Heerlijk om langs al die graven te lopen met die namen, data en plaatsen. Ook de stilte doet altijd weldadig aan. Het graf van mijn en vader ligt er nog wat onvoltooid bij. De steen mist nog. Ik koester het moment van even erbij stilstaan. Het doet me wat dit samen met Siep even te beleven.
We gaan naar Ina en Jan. Nadrukkelijk had ik Siep gemeld het woord trein niet in de mond te nemen. Niet gelukt en Jan liep meteen leeh. Ondanks dat een hartelijke avond bij mijn familie gehad en heerlijk gegeten. Ooit opgeleid als kooklerares. Tja dan mag het ook. Om half 10 naar bed. Morgen vroeg op, want 130 km naar Zandvoort. Opnieuw naar familie. Nu van Siep.
De wind wordt zuidwest met flinke regenkansen. We zien het wel.

• 12 April 2016 - 07:15

Bert B:

Veel succes ouwe pensionada's ! Ik zal jullie weer met belangstelling volgen.

• 12 April 2016 - 09:51

Ina & Jan:

Het was gezellig, en....altijd weer welkom een volgende keer !!!

• 12 April 2016 - 10:28

Ulrike:

Hallo mannen.
    Leuk, heb ik elke morgen weer iets te lezen. Succes met de tocht. Kun je nog met Melanie afspreken, Eddy.